W kwietniu 1990 r. firma SEGA zażądała gry zdolnej sprzedać się w ponad 1.000.000 egzemplarzach oraz postać, która mogłaby konkurować z Mario i zastąpić Alexa Kidda jako maskotkę. Wpłynęło kilka projektów postaci. Wśród propozycji znalazła się karykatura Theodore'a Roosevelta w piżamie. Pomysł ten został przerobiony na głównego antagonistę Sonica Doktora Ivo Robotnika.
Robotnik jest szalonym naukowcem, który pragnie przejąć władzę nad światem za pomocą tworzonych przez siebie maszyn. Początkowo było to badniki, maszyny zasilane zamkniętymi w nich zwierzętami. Jego marzeniem jest stworzenie tzw. "EGGMan Land". Ma to być miejsce, w którym wszystko oparte by było na zaawansowanej technologi. We wszystkich grach klasycznej generacji jest jedynym przedstawicielem ludzkości. Jego wygląd jest stosunkowo prosty, ponieważ Sega chciała aby każde dziecko było w stanie go narysować.
W Sonic Adventure naukowiec otrzymał nowy model zyskując na szczegółowości. Oprócz czego można jedynie zobaczyć postęp w tworzonych przez niego maszynach przez co porzucił używanie zwierząt jako źródła zasilania.